Opony zimowe

Opony zimowe – poradnik (nie tylko) dla menedżera floty samochodowej

Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o oponach zimowych, ale (być może) bałeś się zapytać.

1. Czym opona zimowa różni się od letniej?

Opona zimowa różni się od opony letniej mieszanką gumową oraz, co widać na pierwszy rzut oka, rzeźbą bieżnika.

Opony zimowe produkowane są z miękkiej gumy z dużą zawartością krzemionki, która zapewnia elastyczność w niskich temperaturach. Z kolei w składzie opon letnich znajdziemy sporo sadzy, dzięki której guma jest twardsza i zachowuje swoje właściwości nawet w przypadku jazdy po mocno rozgrzanym asfalcie. Mieszanka gumowa, bez względu na rodzaj opony, powinna gwarantować maksymalną przyczepność i być odporna na ścieranie się.

Ogumienie letnie jest niemal gładkie z dużymi klockami na bieżniku i symboliczną liczbą nacięć. Kanały odprowadzające wodę są dość szerokie, co minimalizuje efekt aquaplaningu i zmniejsza ryzyko poślizgu na mokrej nawierzchni. Ogumienie zimowe ma dużą liczbę nacięć, lamel, a system kanałów odprowadzających jest bardziej rozbudowany, zapewniając najlepszą przyczepność zarówno w śniegu, jak i błocie pośniegowym.

Opony zimowe i letnie różnią się również oznaczeniami. W przypadku zimówek nierzadko możemy dostrzec znaczek płatka śniegu czy litery M+S (mud + snow – ang. błoto + śnieg).

2. Dlaczego należy sezonowo wymieniać opony?

Sezonowa wymiana opon jest niezbędna, by zagwarantować bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ogumienie wpływa również na tempo zużycia elementów podwozia czy spalanie paliwa. Opona letnia w temperaturze poniżej 7°C zaczyna tracić swoje właściwości, twardnieje, traci przyczepność do nawierzchni. Z kolei opona zimowa użytkowana latem dosłownie lepi się do rozgrzanego asfaltu.

3. Jakie opony zimowe wybrać?

To zależy od pojazdu, terenu, w jakim się poruszamy, przebiegu, a nawet stylu jazdy kierowcy. Nawet najbardziej zaawansowane technologicznie ogumienie, nie sprawdzi się, jeśli nie weźmiemy pod uwagę tych czynników – zwłaszcza dwóch pierwszych.

W zależności od pojazdu należy dobrać ogumienie nie tylko o zalecanym przez producenta samochodu rozmiarze, ale i indeksie nośności i prędkości.

Warto wybierać opony wiodących producentów opon na świecie. Tanie zamienniki okazują się często pozorną oszczędnością i mogą nie gwarantować właściwości, które obiecują. Decyzję powinniśmy podjąć przede wszystkim w oparciu o jakość (która zapewnia bezpieczeństwo i komfort jazdy) – w wyborze pomocne są coroczne ogólnodostępne testy i rankingi opon zimowych.

Opony klasy premium są standardowo zalecane do pojazdów z silnikami o dużej mocy, w przypadku jazdy w trudnych warunkach oraz kierowcom, którzy jeżdżą szybko. Segment średni sprawdzi się dla pojazdów o umiarkowanej mocy, w przypadku poruszania się w ruchu miejskim i sporadycznych wyjazdów poza metropolię, jak również przy dynamicznym (ale nie agresywnym) stylu jazdy. Klasa ekonomiczna przeznaczona jest dla aut o małej mocy i kierowców jeżdżących spokojnie, wyłącznie w ramach miasta. Opony premium zużywają się najwolniej, więc jeśli nasz pojazd pokonuje długie trasy, warto wybrać najwyższy segment ogumienia, niezależnie od innych czynników.

W Polskim Serwisie Floty korzystamy z produktów renomowanych marek. Dla floty samochodowej poza jakością ogumienia, istotnym elementem (zwłaszcza w dzisiejszych czasach) jest również jego cena, dlatego przygotowując propozycje zakupowe dla naszych klientów staramy się znaleźć równowagę między jakością a ceną, biorąc pod uwagę:

  • rodzaj samochodu,
  • jakość i parametry opon,
  • aktualny ranking opon zimowych,
  • indywidualne preferencje klienta flotowego,
  • nasze doświadczenia z minionych sezonów,
  • opinie użytkowników pojazdów flotowych,
  • opinie naszych serwisów partnerskich,
  • dostępność konkretnych produktów na rynku,
  • opinie fleet managerów i wszelkie pojedyncze reklamacje z poprzednich lat,
  • nasze możliwości udzielenia rabatu w przypadku poszczególnych produktów,
  • bieżące akcje marketingowe – dzięki którym możemy często zapewnić klientom najlepszą jakość ogumienia w ramach jeszcze atrakcyjniejszej oferty.

Dodatkowo, pracownicy Polskiego Serwisu Floty regularnie odbywają szkolenia produktowe, włącznie z wizytami w fabrykach produkcji opon, by zapewnić najlepsze doradztwo przy wyborze ogumienia dla floty.

4. Kiedy wymieniać opony letnie na zimowe?

Wymiana powinna następować w momencie, gdy średnia dobowa temperatura utrzymuje się na poziomie poniżej 7°C. Niemniej drobne odchyłki od tej wartości (zgodne z linią trendu danej pory roku) w okresie krótkofalowym nie mają szkodliwego wpływu na ogumienie.

Z wymianą opon z letnich na zimowe, niezależnie od tego, czy wymiana dotyczy prywatnego samochodu czy floty, nie warto zwlekać do pierwszego śniegu. Nie dość, że warunki drogowe mogą nas zaskoczyć równie mocno jak drogowców, to w dodatku wymiana na ostatnią chwilę gwarantuje dłuższe czekanie w kolejce, a przecież czas, zwłaszcza w biznesie, to pieniądz.

Sezonowe wymiany opon w przypadku klientów flotowych rozpoczynają się najczęściej po 15 września. W pierwszym etapie jest to uzupełnianie ewentualnych braków opon w magazynach depozytowych, celem pełnego przygotowania samego procesu wymiany. Realna wymiana w serwisach zaczyna się na początku października.

5. Jak ominąć kolejkę przy okresowej wymianie opon?

By uniknąć kolejki do wymiany opon, najlepiej wymienić je wcześniej. Jak uczy doświadczenie, tuż po pojawieniu się pierwszego śniegu następuje inwazja klientów na serwisy. Nie warto czekać do tego momentu. Ogumienie można śmiało wymienić już w momencie, gdy średnia dobowa temperatura nie przekracza 7°C.

Naszym klientom flotowym proponujemy proces wymiany opon rozpoczynać już w drugiej połowie września, by na początku października pojazdy trafiały już do serwisów.

  • By wszystko przebiegło sprawnie, użytkownik pojazdu powinien przed przyjazdem do serwisu upewnić się:
  • czy w danym serwisie znajdują się deponowane opony,
  • czy depozyt jest kompletny,
  • czy opony nadają się do montażu z uwagi na ich stan,

🚗 W przypadku klientów Polskiego Serwisu Floty powyższe informacje można uzyskać w aplikacji mobilnej, kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta (czynnym 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu) lub bezpośrednio w warsztacie.

  • czy posiada na wyposażeniu klucz lub nasadkę do odkręcania zabezpieczeń kół (brak znacznie wydłuża usługę i powoduje opóźnienia dla kolejnych użytkowników).

Istotna jest punktualność kierowców, która również w sposób znaczny determinuje czas usługi. Każde kolejne spóźnienie, wydłuża czas oczekiwania na wymianę opon w następnych umówionych pojazdach.

🚗 Jeśli w Twoim biznesie czas jest wyjątkowo cenny, warto skorzystać z mobilnej wymiany opon*. Zamiast wysyłać flotę do serwisu, to serwis przyjeżdża do floty – wymieniamy opony pod wskazanym adresem, np. na parkingu firmy. To najskuteczniejszy sposób na ominięcie kolejki do sezonowej wymiany opon!

*Usługa dostępna jest w wybranych miastach w całej Polsce.

6. Jak czytać oznaczenia opon zimowych? Czym się różni opona 3PMS od M+S?

Podstawowym oznaczeniem opon zimowych jest 3PMSF (ang. three peak mountain snow flake), czyli graficzny symbol, przedstawiający płatek śniegu w środku góry o trzech szczytach. To znak zatwierdzony przez Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy, obowiązujący w Unii Europejskiej już od 2012 roku i jedyny wiarygodny wyznacznik tego, że opona jest w istocie oponą zimową. Dzięki 3PMSF mamy pewność, że ogumienie zachowa właściwe parametry na śniegu i lodzie.

Opony zimowe

Na ogumieniu zimowym w towarzystwie 3PMSF bardzo często znajdziemy również litery M+S (ang. mud and snow) – to deklaracja producenta, że ogumienie nadaje się do jazdy w warunkach błotno-śniegowych. Jeśli opona posiada wyłącznie oznaczenie M+S bez 3PMSF, nie musi być oponą zimową, a na przykład przeznaczoną do samochodu terenowego czy całoroczną.

Poza powyższymi oznaczeniami, standardowo na bocznej ścianie opony znajdziemy jej wymiary, parametry, datę i miejsce produkcji. Jak je odczytać?

DOT to skrót od Department of Transportation – nazwy amerykańskiego departamentu transportu i systemu oznaczeń opon, który przyjął się na całym świecie. Pierwsze znaki przy tym skrócie to unikalny kod producenta (danej fabryki, np.T3 to Fabryka w rodzimej Dębicy). Cztery ostatnie cyfry wskazują na datę produkcji, przykładowo 2320 oznacza:

  • 23 – 23 tydzień produkcji opony
  • 20 – rok produkcji opony – 2020

205/55/R16 91H oznacza kolejno:

  • 205 – szerokość opony mierzona w milimetrach
  • 55 – wysokość profilu w procentach (wysokość ściany bocznej opony mierzona od zewnętrznej krawędzi felgi do bieżnika), w tym przypadku 55% szerokości opony
  • R16 – rozmiar felgi, w tym przypadku opona pasująca do felgi o średnicy 16 cali
  • 91 – indeks nośności, czyli maksymalne obciążenie, jakie wytrzyma opona podczas jazdy z maksymalną, przewidzianą dla niej prędkością – w tym przypadku 91 = 615 kg (wynik uzyskany po zsumowaniu nośności wszystkich opon, powinien być większy niż dopuszczalna masa całkowita pojazdu z pełnym obciążeniem)
  • H – indeks prędkości, w tym przypadku H = do 210 km/h

Na oponach kierunkowych znajdziemy również napis ROTATION wraz ze strzałkami wskazującymi prawidłowy kierunek toczenia.

7. Czy wiek opony zimowej ma znaczenie?

W przypadku floty samochodowej rekomendowaną opcją jest zawsze zakup nowego ogumienia renomowanych marek.

Użytkowników prywatnych kuszą jednak ogłoszenia na lokalnych serwisach sprzedażowych. Używana opona z biegiem czasu na skutek kontaktu z różnymi warunkami otoczenia zmienia swoje właściwości. Z numeru DOT zapisanego na jej boku uzyskamy takie informacje, jak: data (4 ostatnie cyfry – pierwsza para oznacza tydzień, a druga rok) i miejsce produkcji, jednak nie dowiemy się, jak była przechowywana czy użytkowana. Możemy również nie zauważyć wad, niewidocznych na pierwszy rzut oka, które wyjdą na wierzch dopiero w momencie założenia na pojazd. Dlatego zakup używanego ogumienia bez względu na to, czy są to opony zimowe czy letnie, często okazuje się pozorną oszczędnością, która kosztuje użytkownika sporo nerwów, czasu i pieniędzy.

Nieco inaczej wygląda kwestia opon starszych, jednak nieużywanych, oferowanych od sprawdzonych sprzedawców. Ogumienie przechowywane w optymalnych, kontrolowanych warunkach i w prawidłowy sposób nie ulega zniszczeniu przez wiele lat.

8. Ile lat można jeździć na oponach zimowych?

To zależy od wielu czynników – od przebiegu, stylu jazdy czy rodzaju tras, które przebywamy. Po każdym sezonie należy przeprowadzić serwis opon, w tym sprawdzić wysokość i stan bieżnika. Według polskiego prawa, grubość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm jednak warto wiedzieć, że jest to wartość zdecydowanie niewystarczająca, by zapewnić bezpieczeństwo na drodze w warunkach zimowych. “Zimówkę” warto wymienić najpóźniej, gdy bieżnik będzie mieć 4 mm.

9. Od kiedy jest obowiązek jazdy na oponach zimowych?

Na ten moment jazda na oponach zimowych w Polsce nie jest obowiązkowa, warto jednak pamiętać, że przy ewentualnych szkodach, ubezpieczyciel może podjąć próbę wykorzystania argumentu o ich braku na naszą niekorzyść. Abstrahując od wymogów prawnych, wymiana opon na zimowe to po prostu rozsądna i w pełni uzasadniona decyzja.

10. Czy można jeździć na oponach letnich zimą?

Za jazdę na oponach letnich zimą nie otrzymasz mandatu, ponieważ w Polsce nie istnieje przepis nakazujący obowiązkową wymianę opon. Mandat otrzymasz za wysokość bieżnika poniżej 1,6 mm. Jak jednak już wielokrotnie zaznaczaliśmy, wymiana opon na zimowe to rozsądna decyzja, zwiększająca komfort jazdy i bezpieczeństwo na drodze.

11. Czy brak opon zimowych wpływa na ubezpieczenie OC / AC?

W ubezpieczeniach AC w zapisach do ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU) często pojawia się punkt o wymogu dopasowaniu ogumienia do panujących warunków drogowych, jednak nie oznacza to jednocześnie wymogu posiadania opon zimowych zimą (tym bardziej, że opony całoroczne mają z tożsamą z nimi homologację). Przy ewentualnym zdarzeniu drogowym, ubezpieczyciel może jednak wziąć pod uwagę brak “zimówek”.

Ubezpieczenia OC reguluje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, w której nie ma wzmianki o obowiązku posiadania zimą opon zimowych, więc ubezpieczyciel nie może uchylać się od wypłaty odszkodowania, powołując się na brak opon zimowych w pojeździe.

12. Opony zimowe czy całoroczne (wielosezonowe)?

Opony wielosezonowe (całoroczne) to kompromis pomiędzy oponami letnimi a zimowymi. Nigdy nie zapewnią bezpieczeństwa i komfortu jazdy na poziomie tego, jakie gwarantują opony przeznaczone na konkretną porę roku. Co więcej, zużywają się szybciej od opon sezonowych z porównywalnej półki cenowej. W zdecydowanej większości przypadków nie sprawdzą się w przypadku floty samochodowej, o czym więcej przeczytasz tutaj: Opony zimowe czy całoroczne?

13. Czy opony zimowe do pojazdów elektrycznych są inne od opon do samochodów spalinowych?

Tak. Producenci opon tworzą modele ogumienia dedykowane samochodom elektrycznym, które charakteryzują się ponadprzeciętną efektywnością paliwową (by maksymalnie zwiększyć dystans między jednym, a drugim ładowaniem, które nadal zajmuje sporo czasu), uzyskaną dzięki niskim oporom toczenia. Co więcej, opony do elektryków muszą być wyposażone w system bezpieczeństwa AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), który zapewnia emisję dźwięku o określonym poziomie natężenia podczas jazdy z prędkością mniejszą niż 20km/h – to sposób unijnych urzędników, by ostrzegać pieszych przed cichymi (a więc często niezauważalnymi) pojazdami elektrycznymi.

14. Jak przechowywać opony zimowe?

Prawidłowo! 🙂 W pomieszczeniu należy unikać skoków temperatury i wilgoci, oraz zapewnić dobrą wentylację. Opony nie mogą być narażone na bezpośrednie działanie promieniowania UV, rozpuszczalników, chemikaliów czy smarów. Nie bez znaczenia jest również prawidłowe ułożenie opon, inne w zależności od tego, czy przechowujemy same opony, czy z felgami. Opony bez felg powinny stać pionowo (warto je co jakiś czas obrócić). Nie należy ich wieszać na hakach ani kłaść jedna na drugiej. Opony z felgami układamy jedna na drugiej lub wieszamy na hakach, z kolei nie powinniśmy ich ustawiać pionowo.

W przypadku floty samochodowej warto wybrać sprawdzone serwisy, by mieć pewność, że opony są magazynowane właściwie. Taką pewność mogą mieć nasi klienci, ponieważ współpracujemy z najlepszymi warsztatami w całej Polsce.

Zależy Ci na profesjonalnej, kompleksowej obsłudze opon dla Twojej floty samochodowej – od zakupu, przez serwis i sezonowe wymiany, po przechowywanie?

Skontaktuj się z nami, a przygotujemy indywidualną ofertę.

Formularz kontaktowy