Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowcy (ADAS)

Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowcy (ADAS) – nowa era bezpieczeństwa na drogach

Żyjemy w czasach, w których technologia rozwija się błyskawicznie – również w branży motoryzacyjnej. Jednym z najważniejszych osiągnięć ostatnich lat systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), czyli Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowcy. Ich głównym celem jest minimalizowanie skutków błędów ludzkich, które nadal pozostają najczęstszą przyczyną wypadków drogowych.

 

Jak działają systemy ADAS?

Systemy ADAS opierają się na obserwacji otoczenia, w którym porusza się pojazd, wykorzystując kamery, radary i czujniki umieszczone zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pojazdu. W czasie rzeczywistym analizują sytuację na drodze i wspierają kierowcę w podejmowaniu bezpiecznych decyzji.

Od 6 lipca 2022 roku wszystkie nowe modele samochodów w UE muszą być wyposażone w określone, obowiązkowe systemy ADAS. 

 

ADAS Podstawowe elementy systemów ADAS

System hamowania awaryjnego 

Kluczowy element technologii ADAS, który monitoruje otoczenie pojazdu i potrafi reagować na nagłe zagrożenia. W razie wykrycia zagrożenia, ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie, a jeśli nie zareaguje, może samodzielnie zatrzymać pojazd.

Asystent pasa ruchu

Rejestruje pozycję pojazdu względem pasa ruchu. Gdy pojazd przekroczy linię bez włączonego kierunkowskazu, system wysyła sygnał dźwiękowy, wyświetla komunikat na desce rozdzielczej i może delikatnie skorygować tor jazdy, jeśli uzna, że kierowca zasnął nie reagując na wcześniejsze sygnały.

Ostrzeganie o obiektach podczas cofania 

Działając z wykorzystaniem kamer i czujników ultradźwiękowych, system monitoruje otoczenie pojazdu podczas cofania. Informuje kierowcę o przeszkodach za pomocą sygnałów dźwiękowych lub wizualnych, a w niektórych przypadkach może samodzielnie zatrzymać pojazd.

Inteligentny asystent kontroli prędkości

System nadzoruje prędkość i dopasowuje ją do ograniczeń obowiązujących na danym odcinku drogi. Ma to na celu podniesienie bezpieczeństwa na drogach jak również ma zachęcać kierowców do przestrzegania limitów prędkości.

Wykrywanie zmęczenia kierowcy 

Jest to system który ma chronić kierujących przez zaśnięciem za kierownicą. Gromadzi informację na podstawie prowadzenia samochodu, biorąc pod uwagę prędkość, technikę jazdy, porę dnia, czas podróży a nawet częstotliwość włączania kierunkowskazów. System ocenia zmęczenie kierowcy i w przypadku wykrycia nieprawidłowości sygnalizuje komunikatem na desce rozdzielczej lub sygnałem dźwiękowym.

Ostrzeganie przed pieszymi i rowerzystami 

Wykorzystując czujniki i kamery, system monitoruje otoczenie pojazdu i ostrzega o zbliżających się pieszych i rowerzystach, emitując sygnały dźwiękowe, aby zwrócić uwagę na zagrożenie i umożliwić szybką reakcję celem uniknięcia potrącenia.

Ułatwienie montażu alkomatu blokującego zapłon

Choć obecnie nie ma obowiązku posiadania alkomatu blokującego zapłon, producenci pojazdów są zobowiązani do montażu znormalizowanego interfejsu który ułatwi montaż takiej instalacji w przyszłości jeżeli zajdzie taka konieczność.

Rejestrator danych wypadkowych (EDR)

Tzw. “czarna skrzynka” – rejestruje dane dotyczące zachowania pojazdu przed i w trakcie wypadku. Urządzenie umożliwia odczytanie zapisu zachowania kierowcy w chwili poprzedzającej jak i podczas wypadku. Zapisuje takie parametry jak prędkość, przyspieszenie, hamowanie czy skręt kierownicy, co może pomóc w ustaleniu przyczyn wypadku i poprawie bezpieczeństwa na drogach.

 

Dodatkowe systemy wspomagające kierowcę

Oprócz obowiązkowych systemów ADAS, istnieje wiele innych zaawansowanych rozwiązań wspomagających kierowcę, takich jak:

  • System monitorowania ciśnienia w oponach – montowany we wszystkich nowych samochodach.
  • Czujniki martwego pola – ostrzegają kierowcę przed nadjeżdżającym pojazdem którego nie widać w lusterku bo znajduje się w tzw. martwym polu.
  • Adaptacyjne światła drogowe – potrafią w czasie rzeczywistym analizować sytuację na drodze i w razie potrzeby przełączają się z drogowych na mijania tak aby nie oślepiać innych uczestników ruchu.
  • Aktywny tempomat – łączy manualny tempomat z systemem kontroli odległości, pozwala utrzymać bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego, a w razie potrzeby przyspieszyć lub zahamować.
  • System eCall – umożliwia natychmiastowe wezwanie pomocy w razie wypadku bez konieczności manualnego wybierania numeru.
 
 
ADAS to nie tylko pomoc

Należy jednak pamiętać że systemy ADAS są tylko wsparciem dla kierowcy i nie mogą zastąpić go w podejmowaniu decyzji za kierownicą. Pamiętajmy, że te technologie nie są nieomylne. Połączenie rozwagi i skupienia kierującego z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy bez wątpienia przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach.

 

Jacek Klimowicz – PSF

 

Czytaj także:

Administrator floty vs. outsourcing zarządzania flotą

Opony zimowe – poradnik (nie tylko) dla menedżera floty samochodowej

Opony całoroczne czy zimowe? Czy ogumienie wielosezonowe ma sens w przypadku floty samochodowej?

Facebook
LinkedIn