Jak likwidować szkody komunikacyjne

Likwidacja szkód komunikacyjnych

Kolizja to stresujące doświadczenie — ale likwidacja szkody komunikacyjnej nie musi taka być. Jak wygląda ten proces w praktyce, co powinno zawierać oświadczenie o zdarzeniu i ile mamy czasu na zgłoszenie szkody? Odpowiadamy!

Co to jest szkoda komunikacyjna?

Szkoda komunikacyjna to szkoda, która powstała wskutek kolizji lub wypadku drogowego. Dotyczy pojazdów biorących udział w zdarzeniu. Jeśli naprawa samochodu przekracza 70% (w przypadku ubezpieczenia z AC) lub 100% (w przypadku OC) jego wartości, mówimy o szkodzie całkowitej. 

Szkodę komunikacyjną należy rozróżnić od szkody osobowej, a więc takiej, która powstała w wyniku pogorszenia się stanu zdrowia, trwałego uszczerbku na zdrowiu czy nawet śmierci uczestnika wypadku. 

Zgłaszanie szkód komunikacyjnych

Jeśli doszło do niegroźnej stłuczki, w wyniku której nikt nie doznał obrażeń, nie trzeba wzywać policji. W przypadku pojazdu służbowego o zdarzeniu należy zawsze powiadomić pracodawcę/administratora floty. 

W Polskim Serwisie Floty masz kontakt z Biurem Obsługi Klienta 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, więc możesz liczyć na natychmiastowe wsparcie.

Jednak bez względu na to, czy podróżowałeś samochodem prywatnym czy flotowym, jako poszkodowany musisz dopilnować, by sprawca podpisał oświadczenie o zdarzeniu drogowym z zapisem o przyznaniu się do winy. Co dokładniej powinien zawierać ten dokument?

  • dane osobowe uczestników kolizji (imiona, nazwiska, adresy, numery telefonów, numery, daty ważności i miejsca wydania prawa jazdy), 
  • dane z polisy sprawcy,
  • dane świadków (jeśli byli),
  • opis zdarzenia (warto naszkicować drogę i zaszłe zdarzenie, zrobić dokumentację zdjęciową),
  • zapis o odpowiedzialności sprawcy za zdarzenie,
  • podpisy – Twój i sprawcy. 

Jako poszkodowany, powinieneś również zgłosić szkodę komunikacyjną do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy. Masz na to do trzech lat od dnia wystąpienia zdarzenia, a przy szkodzie z AC od 3 do 7 dni. W przypadku pojazdu flotowego, z administratorem floty warto skontaktować się natychmiastowo, co da mu szansę na błyskawiczną reakcję i wszczęcie procedur odszkodowawczych. Co więcej, im szybciej powiadomisz fleet managera, tym prędzej otrzymasz samochód zastępczy i płynnie wrócisz do pracy. 

Dobrze zarządzana flota to taka, która ma jasną politykę postępowania również w awaryjnych sytuacjach. Pracownik powinien otrzymać jasne instrukcje, jak zachować się w przypadku kolizji czy poważniejszego wypadku. Między stronami powinny zostać również ustalone klarowne zasady odpowiedzialności finansowej. Prawo jest po stronie pracownika, jednak zdarzają się sytuacje, w których może on zostać pociągnięty do partycypacji w kosztach naprawy samochodu. Bez wyjątku, bezkarność anuluje jazda pod wpływem alkoholu. 

 

Metody likwidacji szkody komunikacyjnej – którą wybrać?

W praktyce usuwania szkód komunikacyjnych można wyróżnić trzy podstawowe metody: kosztorysową, bezgotówkową i fakturową.  

Metoda kosztorysowa (gotówkowa) likwidacji szkody komunikacyjnej

Metoda kosztorysowa wymaga opracowania kalkulacji. Rzeczoznawca szacuje koszty naprawy na podstawie otrzymanej dokumentacji zdjęciowej lub/i oględzin uszkodzonego pojazdu. 

Od wyceny możesz się odwołać, jeśli uznasz ją za zaniżoną. Jeśli ją zaakceptujesz, otrzymasz odszkodowanie w formie pieniędzy i będziesz sam odpowiadać za likwidację szkody, w tym dopilnowanie terminu naprawy i jej jakość. Sam zdecydujesz o wyborze warsztatu (bądź samodzielnej naprawie) i wykorzystanych częściach – oryginalne vs. zamienniki. W przypadku szkód nieznacznych, które nie wpływają na kierowanie pojazdem (jak np. rysy na lakierze), możesz nawet zrezygnować z naprawy – ubezpieczyciel nie będzie wymagał dokumentów, które potwierdzałyby jej wykonanie. 

Metoda fakturowa

Poszkodowany odpowiada za rozliczenie szkody, a następnie przedkłada ubezpieczycielowi fakturę za wykonaną naprawę pojazdu. 

To rozwiązanie, podobnie jak metoda gotówkowa, wymaga Twojego zaangażowania. Co więcej, musisz uprzednio sam zapłacić warsztatowi, a dopiero w następnym kroku ubiegać się o zwrot środków od Towarzystwa Ubezpieczeń sprawcy kolizji. 

Metoda bezgotówkowa (serwisowa) likwidacji szkody komunikacyjnej

W przypadku bezgotówkowego usunięcia szkody komunikacyjnej, jak sama nazwa wskazuje, gotówka nie przechodzi przez ręce poszkodowanego, a uszkodzony samochód jest naprawiany w autoryzowanym warsztacie (ASO) bądź w upoważnionym serwisie współpracującym z ubezpieczycielem, u którego sprawca wykupił OC. 

Po oddaniu pojazdu nie musisz interesować się formalnościami – to warsztat wystawia fakturę ubezpieczycielowi. Czekasz jedynie na telefon z informacją, że naprawiony samochód jest gotowy do odbioru. 

Rozliczenie szkody komunikacyjnej z AC

W przypadku usuwania szkód komunikacyjnych z OC to poszkodowany decyduje o metodzie. Jeśli jednak rozliczasz szkodę z AC sprawa wygląda nieco inaczej. Tutaj już na etapie zawierania ubezpieczenia, z góry wybierasz metodę oraz określasz ewentualny tzw. udział własny (określona w umowie część wartości szkody, jaką zobowiązujesz się opłacić w przypadku jej zaistnienia), który ma przełożenie na wysokość składki.  

 

Likwidacja szkody we flocie samochodowej

Jak to jest w przypadku kolizji samochodem służbowym?
Z Polskim Serwisem Floty znacznie prościej! 

Z perspektywy pracownika/użytkownika pojazdu, proces likwidacji szkody komunikacyjnej wygląda tak samo w przypadku kolizji, szkody parkingowej czy uszkodzenia mechanicznego, do którego doszło w czasie jazdy, np. gdy kamień uderzy w szybę. Wystarczy zgłoszenie sytuacji, a potem już wszystkim zajmują się nasi eksperci, zapewniając Twojej firmie spokój i nieprzerwaną mobilność.

Likwidacja szkód komunikacyjnych

Nie tylko gwarantujemy, jeśli to konieczne, holowanie czy pojazdy zastępcze, ale i pomagamy w zgłaszaniu szkód w Towarzystwie Ubezpieczeń, wykonujemy niezbędną dokumentację, a po naprawie windykujemy należności w imieniu Twojej firmy. 

Uszkodzone pojazdy naprawiamy w naszych Autoryzowanych Punktach Obsługi oraz serwisach niezależnych zlokalizowanych na terenie całej Polski. Troszcząc się o najwyższą jakość napraw, w warsztatach partnerskich wykonujemy regularne audyty, masz więc pewność, że auto wróci naprawione rzetelnie, z wykorzystaniem części oryginalnych bądź wysokiej klasy zamienników, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Każdą z napraw rozliczamy bezgotówkowo i transparentnie. Jako właściciel/administrator floty otrzymasz od nas szczegółowy raport. 

 

Potwierdzona historia napraw blacharsko-lakierniczych

Udokumentowana historia napraw blacharsko-lakierniczych jest bardzo istotną, jednak często pomijaną kwestią, zarówno przy samych naprawach, jak i podczas sprzedaży/zakupu samochodu.

Serwisowanie pojazdu w warsztatach rzetelnie prowadzących dokumentację, mogących wykazać zakres prac i listę wymienionych części, to gwarancja naszej wiarygodności przy późniejszej sprzedaży auta. Brak pełnej dokumentacji, historia napraw, która urywa się w pewnym momencie, budzą niepokój kupującego. Nie wiadomo, co się działo z samochodem, czy był uszkodzony, a jeśli tak, to w jakim stopniu. Każdy chciałby nabyć auto w idealnym stanie, jednak na biorąc pod uwagę realia i rynek samochodów używanych, to właściwie niemożliwe. 

Z uwagi na powyższe, Polski Serwis Floty prowadzi pełną dokumentację szkodową oraz nadzór nad likwidacją szkód pojazdów powierzonych nam do obsługi, a serwisy współpracujące z Polskim Serwisem Floty są wysoce wyspecjalizowane w zakresie napraw blacharsko-lakierniczych.

Dokumentacja uwzględniająca historię napraw to min.:

  • protokół przyjęcia/wydania pojazdu do naprawy, 
  • dokumentacja zdjęciowa, 
  • wycena kosztów naprawy, sporządzona w programie eksperckim, 
  • faktury zakupu części.

W Polskim Serwisie Floty jesteśmy zdania, że warto posiadać pełną udokumentowaną historię napraw, dzięki której łatwiej i z większą korzyścią sprzedamy używany pojazd. Nasi pracownicy działu likwidacji szkód posiadają doświadczenie z zakresu obsługi merytorycznej oraz technicznej, co pozwala im optymalnie wybrać sposób naprawy pojazdu.

Dziedzina likwidacji szkód to obszerny temat, a podejście do każdej z nich powinno być potraktowane indywidualnie. Nie inaczej jest w Polskim Serwisie Floty. Zachęcamy do nawiązania współpracy w zakresie obsługi floty samochodowej.

Zapytaj o indywidualną ofertę



Czytaj także:

Administrator floty vs. outsourcing zarządzania flotą

Jak wygląda prawidłowe wydanie pojazdu służbowego?

Opony zimowe – poradnik (nie tylko) dla menedżera floty samochodowej

Opony całoroczne czy zimowe? Czy ogumienie wielosezonowe ma sens w przypadku floty samochodowej?

Facebook
LinkedIn